Over breiwerk & de buul   15 comments

 

Over breiwerk  & de buul

.

x

.

Afgelopen woensdag was de laatste Staphorstdag

en daarmee  ook de laatste voorstellingen van de

klederdrachtshow  bij museum Staphorst.  Ik heb

er mijn  hart weer kunnen ophalen aan  prachtige

modellen en klederdrachten.

Wist je  dat  breien  in vroeger

tijden  werk was  voor echte  mannen ?

Ze breiden kousen, handschoenen en sjaals en

de vrouwen sponnen de wol.  In de jaren 50/60

van de vorige eeuw werd de  roep van vrouwen

om gelijke rechten steeds groter met als gevolg

dat de mannen hun breiwerkjes uiteindelijk

afstonden  aan het  zwakke  geslacht

.

x

.

Eén van de modellen steelt de show

met haar breiwerk, en dat doet ze blindelings

door tijdens  het breien  te poseren

.

Museum Staphorst Foto Museumboerderij Staphorst Foto Klederdrachtshow Foto Staphorst 03

.

x

.

Hier hetzelfde model op de planken met de buul.

De buul ? ….. Ja, de buul.  In de buul zit haar regenmantel

die ze  meeneemt als ze naar  de Zwolse ganzenmarkt gaat.

De ganzenmarkt  is tevens  een soort huwelijksmarkt waar

veel trouwlustige Staphorster mannen op af komen

om de vrouw van hun dromen te ontmoeten

.

x

.

Museum Staphorst Foto Museumboerderij Staphorst Foto Klederdrachtshow Foto Staphorst 01

.

x

.

En wie durft te beweren dat Staphorster vrouwen

niet spontaan kunnen poseren moet toch eens even beter opletten.

En doet ze dat mooi ?  ………… of doet ze dat mooi !

.

x

.

Museum Staphorst Foto Museumboerderij Staphorst Foto Klederdrachtshow Foto Staphorst 02

.

.

x

.

.

15 responses to “Over breiwerk & de buul

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ze doet het mooi Henk!!! Het zijn echt hele fraaie foto’s, met een interessant verhaal er bij. Toevallig heb ik vorige week nog gehaakte jasbeschermers voor de fiets uit Staphorst rond 1925 gezien.

    Like

  2. Zo, dat is nog eens poseren Henk, prachtige foto’s van deze dame. Het breien heb ik opgegeven maar in Staphorst wordt het nog vlijtig gedaan en dat is toch erg leuk om te zien. In Zwolle is er vast een heel goede man te vinden voor deze vlijtige vrouw en dan krijgt hij natuurlijk eigen gebreide wollen sokken!

    Like

  3. prachtige serie en een meer dan mooi model

    Like

  4. Mooi onderwerp om te fotograferen.

    Like

    Hillechien Prins
  5. mijn wiskunde leraar zat ook altijd sokken te breien onder de les…..

    Like

  6. Prachtige, stijlvolle reportage

    Like

  7. Prachtig deze portretten en voor mij niets dan goede herinneringen aan mijn bezoek in Staphorst.

    Like

  8. Tja, alleen vrouwen kunnen twee dingen tegelijk, deze dus breien en poseren.
    Op de huwelijks markt zullen ze voor deze vrouw genoeg mannen in de rij hebben gestaan, niet allen om te fotograferen. 🙂

    Like

  9. Dan hebben mannen dus een flinke steek laten vallen.

    Like

  10. Ze doet het heel mooi!
    Echt een prachtig model, ook met die buul.
    Die breigeschiedenis komt vaag weer boven drijven bij mij.

    Like

  11. Henk bedankt voor dit artikel. Ik ga, op historische gronden, het breiwerk terugeisen van mijn vrouw!

    Like

  12. Euhhhhhhhh…. lees ik goed dat jij dit schrijft Henk “dat de mannen hun breiwerkjes uiteindelijk afstonden aan het zwakke geslacht”!!!!
    Hoezo zwak tsssss………. Maar ik ehb echt nooit geweten dat de mannen vroeger breiden! Je foto’s vind ik echt weer schitterend met deze klederdaracht en versieringen 😀

    Like

  13. Klaasje draagt hier de ouderwetse visitedracht van Staphorst. Vroeger ging je nooit zonder een handwerkje op visite of verjaardag. Dat komt in Staphorst bij de ouderen nog steeds wel voor. Dat mannen vroeger breiden is algemeen bekend. In alle boerenstreken van Nederland breiden de mannen van de wol die de vrouwen hadden gesponnen. In de buul zat ook wel de regenmantel als je op pad ging naar bijv. Zwolle. Vroeger kon de buul afgepakt worden door een jongen omdat hij het meisje wel leuk vond. Mocht de jongen de buul houden en later terugbrengen naar het ouderlijk huis van het meisje, dan kon er verkering ontstaan. Als het meisje de vent niet zag zitten, pakte ze de buul gauw weer af. Bij de kledingveiling in Staphorst zijn ze ook heel handig, er past namelijk veel in. Klaasje is een van de weinige dames in Staphorst die de oudere klederdracht een warm hart toe draagt. Afz. De loteling.

    Like

  14. Ook hier mooi dat je even het puntje op de i zet Johan. Ik zal eens zien of ik haar volgend jaar de buul afhandig kan maken 🙂

    Like

Geef een reactie

