Holwortel   19 comments

 

Holwortel

.

§

.

Dat Staphorst op vruchtbare grond is gevestigd

is algemeen bekend. Zo vind je op  landgoed Dickninge

een uiterst uniek plantje. De holwortel. Een holwortel is

een vroege voorjaarsbloeier. Met duizenden schieten ze

er uit de  grond en  kleuren het  landgoed  helderwit en

paars met rood. Een wandelaar vertelde me dat mensen

hier vorige week met busladingen tegelijk kwamen

kijken om zich te verbazen over dit

wonder der natuur

.

Holwortel Foto Holwortel Dickninge Foto Kloosterkruid Foto Holwortel Zeldzaam Foto Holwortel Geneeskrachtig

.

.

.

.

.

.

§

.

.

.

.

.

.

Holwortel Foto Holwortel Dickninge Foto Kloosterkruid Foto Holwortel Zeldzaam Foto Holwortel Geneeskrachtig

.

.

§

.

.

19 responses to “Holwortel

Subscribe to comments with RSS.

  1. Twee prachtige foto’s Henk, de eerste spreekt me het meest aan prachtig rustig. En weer wat wijzer geworden, nog nooit van de holwortel gehoord!

    Like

  2. Henk, dit zijn herinneringen voor mij. Vorig jaar voor het eerst weer teruggegaan om te kijken daar achterin de tuin van het voormalige klooster. Het verhaal ging toen dat de monniken er iets van maakten, drankje of medicijn of zoiets, Het is en blijft daar en prachtige wandeling op het landgoed met dat prachtige Reestdal er achter. Eerdaags dan ook weer de kivietsbloem bij 1 van de oude zijtakken van de Vecht richting Genne. Ook paars en wit. groet, peter

    Like

  3. Een mooie plant die me nog niet is opgevallen in onze contreien.

    Like

  4. Fraaie opnamen van dit mooie plantje Henk, de eerste foto, is ook mijn favoriet hoor.

    Like

  5. Mooi Henk
    zal er binnenkort eens gaan kijken lijkt me een mooie omgeving

    Like

  6. Mooie plantjes en heel mooi op de foto gezet deze Holwortel, helaas behoor ik tot de velen die deze plant niet kennen.

    Like

  7. Zeer speciaal Henk en erg knap gefotografeerd maar volledig onbekend voor mij.

    Like

  8. Eigenlijk staan ze overal wel in Nederland Henk, alleen niet zoveel bij elkaar, het is een ouderwetse stinsenplant, en heeft zeker geneeskracht, het wordt gebruikt voor o.a. spiersamentrekkingen en heeft een narcotische werking, daardoor pijnverlichtend, alleen de wortel wordt gebruikt. Op jouw prachtige foto’s staan de bloemen bijzonder mooi, en met zo’n hoeveelheid zal het zeker een pracht gezicht zijn .De Latijnse naam is Corydalis cava en de plant behoort tot de papaverfamilie. Er komen zaden in, als je die in je tuin strooit, krijg je ieder jaar nieuwe planten.

    Like

  9. de witte variant kende ik nog niet; misschien dat ik ‘m daarom ook het mooist vind. Beetje mysterieus in de belichting en met de donkere achtergrond. Maar foto 2 maakt vrolijk.

    Like

  10. Twee heel mooie foto’s Henk, ik had er nog nooit van gehoord. Voor de witte variant heb je een goeie achtergrond gebruikt.

    Like

  11. Twee mooie foto’s van erg fraaie bloemen, vooral de eerste vind ik prachtig.
    Die holwortel doet me wat aan stinzeplanten denken.

    Like

  12. en toen hebben ze stiekem zo’n bloempje geplukt, voor in het vaasje op tafel.

    Like

  13. Dat is weer eens heel wat anders dan tractoren of kermis Henk 😉
    Prachtige foto’s en zo mooi van kleur. De hele tekst en uitleg van deze planten heb je al gekregen zag ik wel.
    Als je er dan zo’n heel veld vol van ziet staan is dat natuuelijk een schitterend gezicht!

    Like

  14. Toen ik de serie over Dickninge uitwerkte kwam ik het verhaal van de holwortel tegen. Nu moet ik dus nog een keer terug om het met eigen ogen te aanschouwen. Ik ben wel benieuwd hoe zo’n kleurend veld eruit ziet. Je details zijn prachtig.

    Like

    Jetskefotografie

Geef een reactie

