Personen fotograferen verboden   18 comments

 

Personen fotograferen verboden

.

P

.

Onlangs stond ik weer eens oog in oog

met een verbodsbord. Dit keer in Museum Staphorst, als

onderdeel van een expositie van de Haagse fotografe Marianne

Dommisse, die van  1959  tot  1965  de Staphorster cultuur op de

fotografische kaart zette.   Een tijd waarin dit verbodsbordje nog

rechtsgeldig was. Ik kan het niet meer vragen maar je overdenkt

als plaatselijke plaatjesschieter wel even hoe een Hageneese

fotografe het vertrouwen wist te winnen van een

gemeenschap die in die tijd meer bevreesd

was voor een camera dan voor een

geladen pistool

.

Tegenwoordig wordt ons landje

overspoeld met een bevolkingsgroep vanuit

het verre oosten. Het zijn de meest passionele

en tevens slechtst fotografen ter wereld

Huh? Legels vool poltletfotoglafie ?

.

…..  人禁止拍照 …..

.

Staphorst Foto Fotografeerverbod Foto Personen fotograferen verboden Foto Regels voor fotografie Foto Portretrecht Foto Regels voor portretfotografie Foto Photographieren Verbotten Foto Photograph Forbidden

.

.

P

.

.

18 responses to “Personen fotograferen verboden

Subscribe to comments with RSS.

  1. En jij bent natuurlijk dol op die verbodsbordjes.

    Like

  2. Dat was inderdaad knap van Marianne. Fotograferende en filmende mensen zijn niet meer weg te denken. Twitteraars, facebookers, instagrammers, bloggers en vloggers bijna iedereen levert een aandeel.
    Zou een degelijk bordje in deze tijd nog van toepassing zijn dan zou het er ook in het Chinees op staan.

    Like

    Jetskefotografie
  3. Toch wel bijzonder zo’n bord Henk. Van zo’n horde wild fotograferende Chinezen, wordt je ook niet vrolijk wanneer die vlak voor je neus staan.

    Like

  4. Aangezien de Japanners nog het meest fotograferen, en dan wel alles wat ze maar zien, zou het Japans moeten zijn
    写真を禁じ oftewel Shashin o kinji. een prachtig oud bord Henk, je moet het maar weer tegenkomen.

    Like

  5. In sommige musea geld nog een verbod om te fotograferen en ook bij heel wat evenementen – vooral concerten – neemt men tegenwoordig heel wat maatregelen om het fotograferen te beletten maar dat lukt zelden want met een gsm kan men tegenwoordig al meer dan een duur toestel van pakweg 15 jaar geleden. De enige verbodstekens die ik zelf weet hangen, zijn er vooral die fotograferen met flits verbieden. Enkel een pictogram want in Brussel zou men al gauw een vertaling naar een tiental talen nodig hebben.😉

    Like

    • Er zijn idd musea waar je niet alleen niet mag flitsen maar ook niet fotograferen. Waar dat niet is toegestaan is het doorgaans ook duidelijk aangegeven. Zo werd ik eens bij een bezoek aan het Drents museum in Assen op een expositie continu bewaakt terwijl overal rondom mij de cameratelefoons aan het registreren waren🙂 Ook op dit bordje staat trouwens een pictogram🙂

      Liked by 1 persoon

  6. tja wat moet je daar tegenwoordig nog van zeggen, net doen of je gek bent lijkt me het allerbeste

    Like

  7. Dat was in Luxemburg geen enkel probleem.Ik had het gevraagd alleen de fototas moest ik achterlaten aan de balie.In Berlijn mocht het niet alleen als je een speciaal kaartje kocht dat je rond je hals moest hangen.Ik had zo’n kaartje gekocht en dan mocht je eigenlijk alles maar natuurlijk geen flash.In een kasteeltje in de kempen kostte een ingangsticket veel geld en mocht je niets fotograferen.Ik had een kleinkind bij en dat mocht ik zelfs buiten voor kasteel niet fotograferen maar daar heb ik mijn laars aangeveegd en de foto was al genomen toen er iemand op me toesnelde

    Like

  8. Ik kan me dat bordje nog wel herinneren uit mijn jeugd op de schoolreisjes naar jullie streek. Nou moet ik zeggen als jij zegt Jappanners….hoeveel Hollanders lopen er met zo’n ding op z’n buik rond tegenwoordig???

    Like

  9. In die tijd lukte het nog wel om mensen met dergelijke toestellen af te schrikken met een verbodsbordje, tegenwoordig is er geen kruid meer gewassen tegen al die camera’s. Dat bordje is een mooi relikwie uit lang vervlogen tijden.

    Liked by 1 persoon

  10. Bordje of geen bordje tegenwoordig sta je op internet voor je het weet.

    Like

  11. Hellup… al die chinezen voor mijn neus met een camera of camera’tje is nou niet helemaal mijn ding.
    Dat bordje zou in deze tijd ook niet echt meer helpen hahahahaha…

    Like

Geef een reactie

