Aardappelrooier   14 comments

 

Aardappelrooier

.

@

.

Hoewel ik zelfs enkele aardappelvelden weet te staan

binnen de grenzen  van mijn dorp worden er in  de omgeving van  Staphorst

niet veel aardappelen verbouwd. Toch kwam ik deze aardappelrooier onlangs

tegen langs de gorterlaan.  Natuurlijk nieuwsgierig  naar de werking van zo’n

enorme machine maar veel activiteit  was er op dat moment niet te bekennen.

.

Wie misschien denkt dat een maishakselaar alle proporties te buiten

gaat heeft nog nooit een aardappelrooier gezien. Waar gaat

het eigenlijk naartoe met het formaat van

landbouwmachines

.

Staphorst Foto Aardappelrooier Foto Grimme Aardappelrooier Foto Aardappels Rooien Foto Gorterlaan Foto Aardappeloogst Foto Aardappel Oogsttijd

.

.

@

.

.

14 responses to “Aardappelrooier

Subscribe to comments with RSS.

  1. Henk rij eens naar de NoordOostPolder daar is nu volop oogstwerk te zien , aardappels en uien eruit net als de bieten en de bollen erin. en dat gaat 24 op 7 door

    Liked by 1 persoon

  2. Ha rooier kan bijna niet😉
    Leuk dat je erbij uitkwam en het zo met ons deelt
    Groetjes

    Like

  3. Er moeten heel wat aardappelen worden gerooid, om de kosten van zo’n machine eruit te halen Henk, dit jaar schijnt het een hele goede oogst te zijn, dat helpt wel mee natuurlijk.

    Like

  4. Wat een reus van een machine.Deze mastodonten worden steeds groter en groter.Zelf had ik er nog nooit 1 gezien.Kleurrijk is hij wel.mooi gefotografeerd Henk

    Like

  5. Het gaat goed met de oogst Henk, deze aardappelrooier is wel ontzettend groot, en dan te bedenken dat het vroeger allemaal handwerk was. Je hebt een prachtige foto gemaakt van deze enorme rooier.

    Like

  6. Met fietsen komen we die dingen ook tegen. We zoeken maar dekking voor dat we ook gerooid worden. Ze passen amper op de smalle wegen. Er zitten ook altijd van die jonge jongetjes in. Zelf denk ik dat het loonbedrijven zijn die alles van het land halen. Ja en dan moet het snel snel snel. Tijd kost geld.

    Like

  7. Wat een gevaarte…..alleen voor een aardappeltje……

    Like

  8. Toch wel lief bewerkt. Ik schat in dat zo’n machine minstens 3 ton kost, al zou ik ook niet gek opkijken als dat 5 is.
    De boerenweggetjes zijn er niet altijd op berekend dat er dan nog een tegenligger is. Als fietser stap ik soms maar af, want ik vind ze best dreigend groot en dan kan ik ze ook wat beter bekijken.

    Like

  9. pracht machine

    Like

  10. Ja hij is inderdaad rood. Wat als hij groen was geweest? Aardappelgroener ?

    Like

  11. Dat is even anders als mijn rooimethode op mijn volkstuintje, dan gaat het met de vork en de handen, mooie scherpe plaat van deze reusachtige aardappel rooimachine.

    Liked by 1 persoon

  12. Kenonnne…. dat is nog eens een machine!!!!
    Alles wordt groter lijkt wel en nu kunnen ze ook ene enorme hoeveelheid in een eer meenemen.
    Heel anders dan vroeger op de knietjes en met de hand alles in een meeslepend bakje gooien hihi…
    Mooie foto weer Henk😀

    Like

Geef een reactie

