Ben je doof ofzo ?   14 comments

Ben je doof ofzo ?

.

Ɏ

.

Tegenwoordig zie je me er niet meer maar als we

vroeger van een herrieconcert kwamen had je gegarandeerd

last van toet-oren.  Na een paar  dagen verdween dat getoeter

gefluit en gesuis, en waren  je oren weer helemaal  het heertje.

Ook na discotheekbezoek  had je vaak het idee dat er stopverf

in je oren zat. Doordeweeks werkte je  in die tijd met lawaaiige

machines en zo knalde je vanuit de ene door de andere geluids

barrière.  Het gaat  allemaal zo mooi geleidelijk  dat je het niet

eens merkt.  Totdat je eerste  gehooronderzoek   plaatsvind en

het audiogram een enorm gat in het middentoon gedeelte laat

zien. Toen begreep ik dat het niet aan mijn lawaaiige kinderen

of het binnensmondse  gemompel  van de nieuwslezer  lag dat

ik de nieuwsberichten op de TV bijna niet  meer kon oppikken.

.

Dan heb je dus gehoorschade opgelopen. Wat je dan nog rest

is restgehoor. En op dat restgehoor ben ik heel erg zuinig.

Geen herrieconcerten meer maar otoplastieken voor

op het werk. Een confrontatie op straat met een

leger doedelzaktetteraars ga ik alleen

nog aan als ik mijn oordoppen

bij me heb

.

Ben je doof of zo, Doof, lawaaidoof, geluidsdoof, gehoorverlies, doof door harde muziek, oorzaken slechthorendheid, gehoorbescherming bij doofheid, gehoorbescherming, otoplastieken

.

.

Ɏ

.

.

14 Reacties op “Ben je doof ofzo ?

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Mooie foto, mooi gedicht, prachtige lay-out en een goede boodschap.

    Like

    dirkpietersblog
  2. Soms is selectief horen handig 😉
    Maar op je oren zuinig zijn.

    Like

  3. Een schitterende plaat Henk, op je oren moet je echt zuinig zijn!

    Like

  4. Ja, dan ben je niet blij Henk. Wees maar zuinig op wat je nog hebt. Ik hoop voor je dat je geen last van tinnitus hebt.

    Geliked door 1 persoon

  5. mooie plaat Henk, en wat het gehoor betreft tja wisten wij veel vroeger, ik was al in de 50 toen mijn toenmalige baas met oordoppen kwam van die onbenullige dingen, die je graag afdeed zo zweten, maar het werd elk jaar beter en nu heeft iedereen ze in in een lawaaiige omgeving zelfs bij popconcerten heb ik me laten vertellen.

    Geliked door 1 persoon

    • Was in die tijd niet veel bekend over de relatie tussen gehoorschade en lawaai. Tegenwoordig weten we wel beter maar het grootste deel van de jongere generatie trekt er zich niet veel van aan. Die oordopjes en hoofdtelefoons richten op jonge leeftijd al veel schade aan

      Geliked door 1 persoon

  6. Het is een prachtige foto. Helaas zullen jongeren er niets van willen horen.
    Net als bij kleine kinderen moet je eerst weten wat het is voor je er bang voor kunt worden.

    Like

  7. Wat een super gave foto…..wowwww !

    Like

  8. Knalfoto Henk

    Like

  9. Een superselfie met een duidelijk verhaal.
    Een gehooronderzoek heb ik nog nooit ondergaan, maar aangezien ik in de periode 1976-1981 wekelijks 1 of 2 avonden in een discotheek werkte, zal ik er vast niet schadevrij uit komen. Helemaal zuiver is mijn gehoor zeker niet meer, maar gelukkig heb ik voor mijn gevoel nog geen last van echte doofheid.
    Hoewel er tegenwoordig veel meer bekend is op de gevaren op dit vlak, vrees ik dat de voorlichting hieromtrent nog altijd aan een groot deel van de jongeren voorbij gaat.

    Like

  10. Er groeit nu een hele generatie op met gehoorschade Henk. Er zijn nog meer oorzaken van verminderend gehoor . Ik heb er zelf mee te maken. Soms erg lastig. k ben er achter gekomen omdat de kinderen zeiden je gaat liplezen. Ja zuinig zijn op je gehoor vertel het de jeugd maar.

    Like

  11. Jammer dat je toen die wijsheid nog niet had.
    Een beetje doof is beter dan die vermaledijde tinnitus.

    Like

  12. Jammer dat je gehoorschade hebt opgelopen, Henk! Maar je zelfportret is weer helemaal geslaagd!
    Een fluisterende groet en ik hoop dat je me hebt verstaan 😉

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.