Schotse Hooglanders   17 comments

Schotse Hooglanders.

Ik was op zaterdag 11 oktober maar weer eens vroeg opgestaan om foto’s te maken van mist en opkomende zon. Ik had een tip gekregen dat er in het Reestdal nog een wandelroute zou zijn genaamd ‘Gebied Takkenhoogte Meeuwenveen’ waar in een met wildroosters afgeschermd gebied Schotse Hooglanders zouden rondlopen. Niks te zien dus, tot ik een weiland afspeurde en daar liepen er dus drie te grazen. Niet helemaal de bedoeling natuurlijk maar beter een half ei dan een lege dop. In mijn opwinding vergat ik  dat er stroom op het prikkeldraad stond wat resulteerde in de zoveelste oplazer dit jaar, en de hooglanders hadden natuurlijk de grootste lol. Vreemd maar hoe dichter je ze nadert hoe groter ze worden, en in gedachten was ik al aan het uitrekenen of ik zo ongeveer tussen de hoorns zou passen.

 

 2008-10-11 Schotse Hooglander 04

 

 

Op advies van een goede spacevriendin begon ik, om de dieren gerust te stellen ( en mezelf trouwens ook ) een gesprekje over koetjes en kalfjes. Dat had direkt resultaat en deze dame kwam met een sukkeldrafje op me af rennen om het gesprek van dichtbij voort te zetten.

2008-10-11 Schotse Hooglander 01

 

 

Natuurlijk blijf je kalm op zo’n belangrijk moment in je leven. Mijn enige blijk van onrust was mijn adem die stokte en ontlasting die dun door m’n broek liep. Ik verschuilde me zo goed als ik kon achter m’n camera maar gelukkig stopte ze op tijd en liet me enkele vrolijke bokkesprongen zien voordat ze weer terug wandelde.

2008-10-11 Schotse Hooglander 03

 

 

Natuurlijk kan je wel nagaan hoeveel lol haar beide vriendinnnen hadden bij het aanschouwen van dit kostelijke tafereeltje. Met een vieze onderbroek en de schrik nog in de benen nam ik afscheid van deze roodharige Schotse woestelingen en vervolgde ik m’n weg.

2008-10-11 Schotse Hooglander 02

 

 

Uiteindelijk kwam ik aan bij een wildrooster en met een beetje onbehaaglijk gevoel stak ik het over. En dan staat er zomaar ineens een schotse meneer pal tegenover je. Goeie griebels, dit zag er echt angstaanjagend uit. Wat was dit beest ontzettend groot. Maar gelukkig had hij, afgezien van een verschrikkelijke jeuk op z’n rug toch een goed humeur, en in ruil voor enkele foto’s heb ik z’n rug even gekrabt. Al met al was het een enerverende ochtend.

2008-10-11 Schotse Hooglander 05

 

 

 

 

Geplaatst15 oktober 2008 doorHenk Jonkvorst inGeen categorie

17 Reacties op “Schotse Hooglanders

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Ooooo Henk wat zou ik graag met je zijn meegelopen het verhaal van je alleen al doet me lachen .
    De foto,s zijn prachtig ,misschien toch eens een idee i=om met alle space vrienden op pad te gaan .
    Schone broeken mee haha.
     

    Like

  2. Henk schitterende foto’s en ook zeker het verhaal er bij
    ja die schokken zijn niet mis , en ze zijn zeker een beetje groot he
    Gr Janny

    Like

  3. ha ha henk heel jammer dat we niet met zijn allen waren wat zouden we mooie fotos van jouw hebben genomen nu ook van mijn hoor had toch wel hard weg gerend
    de fotos en zeker het ver haal er bij zijn
    is in een woooooord prachtig
     heb ze ooit van heel dicht bij gezien in Duitsland mijn mond viel toen open van verbazing hoe groot ze zijn de neus vond ik gewoon eennorm
     
     

    Like

  4. Hahahahahaha, ja hoor !!!!!!!! Van die knuffelige dames loopt de poep je dun door den broek en deze enge kerel zou je lekker op zijn rug hebben staan krabbelen…….. Pffffffffffff, broodje aap hoor Henkie !
    Wel weer schitterende foto’s. Hoop dat de poep niet door je broekspijpen heen het grasland is opgelopen, daar zouden die arme beestjes zomaar over kunnen uitglijden en zich behoorlijk bezeren! WHuahahahahahahaha……….
    Al met al dus een schokkende (grinnnnnn) ervaring rijker !
    Ben nu al benieuwd waar je komend weekend heengaat!
    XXX Miem

    Like

  5. Een geweldig verhaal, bij de meeste mensen gaan de haren recht overeind staan als ze een elekrische optater krijgen, daar heb jij in ieder geval geen last van ! Dit is dus met recht een verhaal met een "luchtje" De foto’s zijn in ieder geval ook weer erg mooi en scherp geworden ! De dames hebben de haren over de ogen hangen, maar daaronder hebben ze ongetwijfeld pretoogjes gehad toen jij ze fotografeerde !

    Like

  6. Ha, ha, ha, ik voelde me vanochtend ook niet happy toen ik richting Hooglanders sloop. Op het bord had ik gelezen dat je op een veilige afstand van 25 meter van de grazers moest blijven en ik had geen benul of het drie dames waren of twee dames en een heer. Weet ik nu nog niet. Er was er één die me zeer argwanend aan stond te kijken op ca. 15 meter afstand toen ik die ree ontdekte.  Ik ga wel weer een keer kijken met een telelens op mijn camera, kan ik me tenminste op veilige afstand houden. Je weet maar nooit vooral niet met stieren. Ik was een paar jaar geleden op de hei bij de Tafelberg aan het fietsen toen ik plotseling een Charolais stier aan zag komen die vrij nieuwsgierig was, nou daar werd ik niet blij van en ik werd nog minder vrolijk toen ik een paar Charolais koeien met kalfjes vlak bij het fietspad ontdekte. Ik had de broek nog net niet vol maar het scheelde niet veel.

    Like

  7. Henk, je bent een moedig mens…..een échte KEREL!!!
    Op dat kleine ongelukje na dan,maar je weet Vrouwen met Dash zijn niet boos te krijgen.
    Van je verhaal heb ik genoten,en je foto’s zijn zoals gewoonlijk weer toppie.
    Groeten van Edward.

    Like

  8. Oh Henk wat heb ik gelachen om je verhaal en dan jij mij maar waarschuwen! Maar zie je wel als je rustig blijft en praat het toch helpt? Niet bij schrikdraad natuurlijk maar dat overkomt mij nu net weer niet, al teveel paaltjes in de grond helpen zetten, je hoort het verdorie tikken!!! Maar lieverd je hebt die stier echt niet staan kriebelen, wat zijn die telelenzen van jullie toch makkelijk je foto’s zijn overigens weer klasse! Zie je wel dat die beesten wel stoppen met hollen als ze op je afkomen? Natuurlijk zou ik zo verstandig moeten zijn om ook zo’n weiland niet in te gaan, maar ja met vallen en opstaan leer je goede foto’s maken. Ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt en zelfs dat is natuurlijk een maf gezicht een mens dat bij het kijken naar foto’s in haar dooie eentje zit te schateren van het lachen. We zullen toch samen eens op pad moeten hoor Henk! Ik zal wel kriebelen en jij blijft maar met je camera mét telelens op een voor jou veilige afstand, mocht er iets mis gaan dan heb jij in ieder geval de foto’s nog.
     
    Liefs, Ann.

    Like

  9. Geweldig Henk, ik zit te genieten van je foto’s en je leuke verhaal. Vooral die eerste vind ik heel imposant  en super scherp enzo!
    Groetjes

    Like

  10. Leuk verhaal Henk, die beesten hadden natuurlijk nog nooit zo’n gladjakker gezien en kwamen op een drafje even nieuwsgierig de boel inspecteren.
    Heel moedig van je, terugdenkend aan een tijd terug toen het nog gewone koeien betrof, en je ook de schrikdraad al over het hoofd zag. Maar ach, de foto’s zijn weer prachtig en wat maakt het dan uit dat je je voor de zoveelste keer aan dezelfde steen stoot (spreekwoordelijk gezien dan)
    Groetjes Sandra

    Like

  11. Ach wat stroomstootjes kunnen de mensch soms optimaal doen voelen … overigens je begint al op ze te lijken hé
    waar je mee omgaat word je mee besmet!!!! Daaaaaaaagggg Henkie

    Like

  12. Spannend, maar het leverde je wel weer prachtige foto’s op. Meer dan de moeite waard.

    Like

  13. Hoi Henk,
    Schitterende beesten die Hooglanders,geweldige foto’s!!En dan je verhaal erbij,dat maakt mij altijd aan ’t lachen!!
    Lieve groet Corry en doggy Joep,doeidoei!!

    Like

  14. Hoi Henk.
    Schitterende opnames van die Hooglanders.
    Je verhaal is schitterend en ik weet hoe het voelt als ze op je af komen.
    Had op mijn laatste wandeling een hele kudde achter mij aan en ik moet zeggen dat ik
    het toen toch echt spaans benauwd kreeg.
    Het zijn echt van die brokken puur natuur met van die punten op hun kop.
    Volgende keer kijk ik wel uit met foto`s maken.
    Maar het zijn en blijven prachtige beesten.
    Groetjes Godfried.
     

    Like

  15. hihihi weer een mooi verhaal en ik  zal niet zo snel blijven staan  uhhum niet dat ik bang ben hoor maar uh nou ja wel dus . gewaagd hoor tussen die grote  runderen ,petje af voor je en ze staan er beeldschoon op gr en prettig weekend pee

    Like

  16. Was er nou niemand om een plaatje te schieten van een runderrug krabbende Henk ? 
    Prachtige foto’s, mooie dieren, wat een lekkere krullenbol die onderste……….

    Like

  17. Henk, ha…
    Boer zal je nooit worden en electriciën ook niet! maar foto’s kun je wel maken zeg. En als fotograferen niet meer lukt moet je maar schrijver worden. zie het allemaal zo voor me. Heb wel respect voor je, helemaal toen ik vorige week het verhaal aanhoorde van een boer die af en toe schotse hooglanders moet verzorgen. Dat ze nooit alleen naar die buffels gingen, altijd met twee man en met de tractor. Als die beesten je op de horens wil nemen konden ze dan op de tractor springen…. Misschien iets voor jou naast je oude daffie een leuke tractor… voor het geval dat.
     
    groets harry

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.