De wagons van kamp westerbork   14 comments

 

de wagons van kamp westerbork

.

.

Het herinneringscentrum Kamp Westerbork

heeft onlangs vijf originele treinwagons opgespoord

en gekocht. Dit type wagons zijn gebouwd vóór 1945.

Van deze  wagons  is bekend dat ze allemaal ingezet

werden voor transport van  gevangenen. Inmiddels

zijn de  eerste twee wagons gerestaureerd en op

het kamp geplaatst op dezelfde plek waar de

treinen tijdens de oorlog naar de

vernietigingskampen in het

oosten vertrokken

.

Vanuit de wagons

klinken continu de namen

& leeftijden van alle gevangenen

die  werden  afgevoerd  tijdens de

oorlog. Namen van zelfs baby’s

van nog geen jaar oud.

.

inmiddels zijn  we 70 jaar verder

Tijd om al deze oorlogsgruwelen

achter ons te laten ? Ik denk dat

er een vrij grote jonge generatie

is bij wie  deze oorlogsgruwelen

nog nauwelijks leeft.  Vooral

diegenen  zou ik willen

uitnodigen om hier

eens een kijkje te

nemen  en eens

even stil te staan

bij dit oorlogsmonument

.

.

Kamp Westerbork Foto Wagons Kamp Westerbork Foto Goederenwagons terrein Westerbork Foto Sprekend Monument Foto Doorvoerkamp Westerbork Foto Herinneringscentrum Kamp Westerbork

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kamp Westerbork Foto Wagons Kamp Westerbork Foto Goederenwagons terrein Westerbork Foto Sprekend Monument Foto Doorvoerkamp Westerbork Foto Herinneringscentrum Kamp Westerbork

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kamp Westerbork Foto Wagons Kamp Westerbork Foto Goederenwagons terrein Westerbork Foto Sprekend Monument Foto Doorvoerkamp Westerbork Foto Herinneringscentrum Kamp Westerbork

.

.

.

.

14 Reacties op “De wagons van kamp westerbork

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Schitterend in beeld gebracht Henk, maar bij het zien hiervan, lopen de rillingen over mijn rug.

    Like

  2. Prachtige foto’s maar het gebruik van deze wagons zijn de afschuwlijkste geweest sinds mensenheugenis.
    Ik weet dat ik een keer met mijn kinderen naar Overloon ben geweest naar het oorlogsmuseum. Ze gingen lachend heen maar ik heb nog nooit zulke stille kinderen mee terug gehad. ook bij jou foto’s van deze plek komt dit weer boven.

    Like

  3. Mooi gefotografeerd Henk en het blijft onvoorstelbaar wat er toen gebeurd is, dit mag ook nooit vergeten worden. Goede timing ook, vlak 4 mei.

    Like

  4. Prachtige plaat, vooral als je de geschiedenis kent. De film Shindlers List komt bij mij naar boven bij dit beeld. Indrukwekkend

    Like

  5. Knappe foto’s Henk..ze bezorgen me kippevel..hoe kon zo’n gruwel ooit gebeuren vraag ik me vaak af . Een zwarte bladzijde uit ons verleden.

    Like

  6. Hoe mooi je foto’s ook zijn Henk, ook ik word hier stil van en moet even slikken. Het is zo mensonterend geweest allemaal, ik heb er heel veel over gelezen en ook veel documentaires en films gezien en ben in de oorlog geboren, dan hoor je er in je leven ook veel meer van. Na deze verschrikking zijn er nog talloze oorlogen geweest en die zullen er blijven komen, de jeugd weet er inderdaad al minder van of staan er niet zo bij stil. Begrijpen doe ik het nog steeds niet Henk, soms waren er maar een paar soldaten op heel veel mensen die afgevoerd werden, er was haast geen weerstand. Je foto’s hebben mij toch weer aan het denken gezet, bedankt daarvoor, ik vergeet niet!

    Like

  7. Monumenten die je doen slikken, nooit mag het vergeten worden wat er toen is gebeurd, hoelang geleden ook……….. je hebt het indrukwekkend in beeld beeld gebracht.

    Like

  8. De eerste foto Henk.
    En nog steeds behandelen we onze mede mens als minderwaardig, en nog steeds is een mensen leven niets waard, kijk maar om je heen.
    de kreet ” make love not war ” hoor je nergens meer..
    Ik ben er wat betreft onze nakomelingen niet gerust op.

    Like

  9. De foto’s zijn prachtig hoor Henk. Maar rillingen lopen over je rug als je weet waar voor deze wagons voor gebruikt werden.
    Groetjes Anna

    Like

  10. Hoe wreed de verhalen erachter ook zijn, dit is wel een mooie en waardevolle aanwinst voor Het voormalige kamp. Veel beter dan op de eerste foto kun je hem naar mijn idee niet vastleggen.

    Like

  11. Afschuwelijk , dat noemen van de namen. maar goed dat het op deze manier herdacht word. Je foto,s hebben precies de goede sfeer.

    Like

  12. Een goeie keuze om deze in het zwart/wit te tonen…maar blij word ik er niet van.
    Groetjes

    Like

  13. De benaming “Herinneringskamp” vind ik zoveel mooier dan “concentratiekamp”. Mooie beelden.

    Like

  14. Hier krijg ik kippenvel van. Ik wist nog niet af van deze aanwinst. Dit mag nooit vergeten worden!
    Dank voor je bijzondere en treffende foto’s.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.